Operator programu „Czyste Powietrze” zapewnia pełne wsparcie dla uczestników Programu – od momentu podjęcia decyzji o realizacji inwestycji, przez cały proces inwestycyjny, aż do zakończenia projektu i rozliczenia dotacji.
Pomoc Operatora skierowana jest do mieszkańców uprawnionych do uzyskania najwyższego poziomu dofinansowania w formie dotacji oraz dofinansowania w formie dotacji z prefinansowaniem (poziom podwyższony i najwyższy) – osoby te, mogą złożyć wniosek o dofinansowanie wyłącznie przez Operatora.
Głównym wsparciem dla mieszkańców są Operatorzy w gminach.
Dla mieszkańców gmin, w których nie działa Gminny Operator Programu Czyste Powietrze, funkcję Operatora pełni Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Ważne – jeśli w Twojej gminie działa Operator, należy skorzystać z jego wsparcia. Sprawdź listę Gminnych Operatorów tutaj.
Aby umówić się na spotkanie z Operatorem WFOŚiGW w Szczecnie, przejdź do formularza.
Masz PYTANIA?
Spróbuj najpierw uzyskać odpowiedź na swoje pytanie poprzez dedykowaną infolinię programu „Czyste Powietrze” . Wiele spraw można wyjaśnić szybciej telefonicznie, bez potrzeby umawiania spotkania z Operatorem.
Zadzwoń pod numer: 91 48-55-100
Infolinia WFOŚiGW w Szczecinie czynna: poniedziałek – piątek godz. 8-15
Co warto wiedzieć i jakie dokumenty należy przygotować przed wizytą w gminie lub WFOŚiGW w Szczecinie?
WAŻNE: bez posiadania niezbędnych dokumentów oraz załączników wypełnienie wniosku o dofinansowanie będzie NIEMOŻLIWE.
Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie konieczne jest wykonanie audytu energetycznego budynku mieszkalnego jednorodzinnego/lokalu wydzielonego w takim budynku, na podstawie którego Audytor zobligowany będzie do wypełnienie Dokumentu Podsumowującego Audyt Energetyczny (DPAE). Audyt energetyczny oraz DPAE muszą być podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wskazany dokument jest niezbędny do wypełnienia wniosku o dofinansowanie.
Listę audytorów znajdziesz na stronie czystepowietrze.gov.pl → w zakładce „Pomocne narzędzia” znajduje się link ułatwiający znalezienie audytora z regionu – Audytorzy Energetyczni PEEE.
Sprawdź czy Audytor jest wpisany do Rejestru osób uprawnionych do sporządzania Świadectw Charakterystyki Energetycznej
Weryfikacja dokumentacji podczas spotkania nie jest jednoznaczna z pozytywną oceną wniosku o dofinansowanie. Pełna ocena odbywa się dopiero po złożeniu wniosku.
Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie prosimy o zapoznanie się z dokumentacją Programu oraz przygotowanie następujących informacji:
- Termin rozpoczęcia realizacji inwestycji
– kiedy poniesione zostały pierwsze koszty i wystawiono pierwszą fakturę/rachunek, jeśli zadanie zostało już rozpoczęte?
Poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie składanych w terminie czterech miesięcy od daty uruchomienia nowego naboru, czyli od 31.03.2025 r., dla których rozpoczęcie przedsięwzięcia mogło nastąpić od dnia 28.05.2024 r.
- Dane ewidencyjne Wnioskodawcy
– imię, nazwisko, PESEL, telefon, adres e-mail, adres zamieszkania itp.
- Informacje ogólne o budynku, mającym być przedmiotem dofinansowania:
– adres.
– numer księgi wieczystej – w formacie: XXXX/XXXXXXXX/X, np. KR1P/00012345/0 dla nieruchomości, na której położony jest budynek lub dla lokalu mieszkalnego, wydzielonego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.
Przypominamy, że w przypadku chęci uzyskania dofinansowania dla lokalu – niezbędne jest jego wydzielenie księgą wieczystą przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Brak wydzielenia lokalu księgą wieczystą i brak posiadania jej numeru spowoduje brak możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie.
Uwaga: jeżeli dane w księdze wieczystej są nieaktualne – np. dotyczące numeru działki, właścicieli itp. – konieczne jest przedłożenie dokumentów potwierdzających stan faktyczny (np. dokumentacji potwierdzających zmianę oznaczenia działki, dokumentację potwierdzającą zmianę własności (np. umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia).
– numer działki, na której znajduje się budynek będący przedmiotem dofinansowania.
– powierzchnia całkowita budynku mieszkalnego/lokalu mieszkalnego.
– powierzchnia, na której prowadzona jest działalność gospodarcza (jeśli dotyczy).
W ramach Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” działalność gospodarcza rozumiana jest jako: pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działalność nieewidencjonowana (z wyłączeniem działalności rolniczej nieobejmującej działów specjalnych produkcji rolnej), w tym np. najem oraz najem okazjonalny.
– rok uzyskania pozwolenia na budowę budynku.
– informacje nt. aktualnych źródeł ciepła znajdujących się w budynku/lokalu.
– informacje nt. przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę i współmałżonka z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (zgodnie z definicją działalności gospodarczej w programie) w roku, za który został ustalony przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu o dochodzie.
- Jakie prace będą wykonywane w budynku/lokalu:
– czy w ramach inwestycji planowana jest wymiana źródła ciepła – jeśli tak, jakie źródło ciepła zostanie zamontowane w budynku mieszkalnym/lokalu.
– czy planowana jest modernizacja instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej.
– czy planowany jest zakup i montaż wentylacji mechanicznej.
– czy planowana jest termomodernizacja budynku (np. docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej, wymiana drzwi zewnętrznych).
– czy została wykonana dokumentacja projektowa (np. modernizacji instalacji CO i CWU).
Uwaga: Zakres planowanych prac musi w całości wynikać z audytu energetycznego, którego wykonanie jest konieczne przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
W przypadku prac związanych z termomodernizacją konieczne jest podanie powierzchni przegród budowlanych podlegających ociepleniu/wymianie.
- Załączniki do wniosku (ostateczna lista załączników będzie uzależniona od indywidualnej sytuacji Wnioskodawcy):
– Dokument Podsumowujący Audyt Energetyczny (wypełniony i podpisany przez Audytora).
– dokument potwierdzający własność nieruchomości, tj. działki, na której znajduje się budynek (jeśli dane w księdze wieczystej są nieaktualne lub dla nieruchomości nie ma założonej księgi wieczystej).
– dokument potwierdzający oznaczenie nieruchomości, tj. działki (jeżeli dane są nieaktualne w księdze wieczystej lub nastąpiła zmiana oznaczenia nieruchomości).
– dokument potwierdzający, że budynek mieszkalny jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym – w przypadku, gdy nie wynika to z Księgi Wieczystej (np. Wypis z rejestru gruntów lub wypis z kartoteki budynków).
– zaświadczenie o dochodzie – wydane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie) lub zaświadczenie potwierdzające ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, wydane na wniosek beneficjenta przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierające wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz obowiązywać co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
– umowy z wykonawcą – w przypadku dofinansowania w formie dotacji z prefinansowaniem (maksymalnie 3 umowy).
– pełnomocnictwo – jeżeli zostało wystawione i wniosek będzie składany przez pełnomocnika (pełnomocnictwo z podpisem własnoręcznym Wnioskodawcy notarialnie poświadczonym).
– prawomocne orzeczenie o separacji (dotyczy osób pozostających w związku małżeńskim i tworzących jednoosobowe gospodarstwo domowe i pozostających w separacji z małżonkiem).
– dla budynków, które uzyskały pozwolenie na budowę od 2010 roku – dokument potwierdzający oddanie budynku do użytkowania.
– pisemną zgodę wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, wyrażających zgodę na realizację przedsięwzięcia ujętego we wniosku o dofinansowanie – na wzorze obowiązującym dla naboru od 31.03.2025 r.
– pisemną zgodę współmałżonka o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań – na wzorze obowiązującym dla naboru od dnia 31.03.2025 r.
Uwaga: wzory załączników wymienione w pkt: 6, 7, 10, 11 są dostępne do pobrania z Portalu Beneficjenta (https://wnioski.wfos.szczecin.pl/program-priorytetowy-czyste-powietrze-obowiazujacy-od-31032025-r-aktualny-nabr).
Na etapie rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie może pojawić się potrzeba przedłożenia dokumentów innych niż wskazanych powyżej.
Formularz Umawiania Wizyt:
Jeśli w Twojej gminie działa Operator, należy skorzystać z jego wsparcia. Sprawdź listę Gminnych Operatorów tutaj.
Umów wizytę, jeśli Twoja gmina nie pełni roli Operatora (formularz dostępny pod poniższym przyciskiem):
Elżbieta Pietras – obszar szczeciński – elzbieta.pietras@wfos.szczecin.pl ; Biuro Szczecin, ul. Jagiellońska 32/U5, Szczecin
Mariusz Wilawer – obszar koszaliński – mariusz.wilawer@wfos.szczecin.pl ; Biuro Koszalin, ul. Zwycięstwa 111, Koszalin