Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie (dalej: „WFOŚiGW”) ogłasza, że od dnia 31 marca 2025 r. wchodzi w życie zmiana programu priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: „Program”).
W dniu 31.03.2025 r. rozpoczyna się nabór wniosków o dofinansowanie, który będzie prowadzony w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze” zgodnie z:
1. Programem priorytetowym „Czyste Powietrze” oraz załącznikami nr 1 i nr 2 do Programu (koszty kwalifikowane),
2. Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”,
3. Oraz dostosowanymi do wymogów ww. dokumentów formularzami: wniosku o dofinansowanie, dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, dyspozycji wypłaty zaliczki oraz wniosku o płatność wraz z instrukcjami ich wypełniania.
Uwaga: Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu nie dotyczą budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych
Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu są finansowane ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, o którym mowa w art. 10d dyrektywy 2003/87/WE, a kwota przeznaczona na realizację przedsięwzięć w ramach Programu wynosi 10 mld zł.
Dla kogo dofinansowanie?
W ramach zmian Programu dofinansowanie mogą otrzymać osoby fizyczne:
a) będące przez okres co najmniej 3 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (w przypadku nabycia budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania),
b) nie będące beneficjentem Programu w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku / lokalu mieszkalnych – dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków
o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r.,
c) W obecnie obowiązującym Programie na jeden budynek/lokal mieszkalny może zostać udzielona i wypłacona dotacja na podstawie jednego wniosku o dofinansowanie. Nie wlicza się do tej liczby wniosków, na podstawie których udzielono i wypłacono dofinansowanie:
– w wersjach Programu obowiązujących do 28.11.2024 r. z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji w rozumieniu Programu obowiązującego od 03.01.2023 r. do daty zawieszenia naboru wniosków o dofinansowanie 28.11.2024 r. W przypadku gdy wnioskodawca uzyskał już dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji nie może uzyskać dofinansowania w obecnym naborze;
– w wersji Programu w zakresie Części 4) obowiązującej od 12.12.2024 r. do 30.11.2025 r.;
– w wersji Programu, która będzie podstawą do przeprowadzenia ewentualnego, przyszłego naboru w zakresie dofinansowania do kotłów gazowych (terminy wejścia w życie i jej obowiązywania zostaną podane w odrębnym ogłoszeniu);
Trzy poziomy dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca powyższe wymogi oraz której:
– dochód roczny nie przekracza kwoty 135 000 zł.
Podwyższony poziom dofinansowania
Podwyższony poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
– 2 250 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
– 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków).
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, o którym powyżej, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Najwyższy poziom dofinansowania
Najwyższy poziom dofinansowania może zostać udzielony na przedsięwzięcie realizowane z budynku / lokalu mieszkalnych, w którym wskaźnik zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania przed rozpoczęciem przedsięwzięcia wynosi powyżej 140 kWh/(m2*rok).
Najwyższy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
– 1 300 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
– 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków).
lub
ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia o dochodach, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w ww. zaświadczeniu o dochodach, nie przekroczył dwunastokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Warunek niebadany w przypadku przedstawiania zaświadczenia potwierdzającego ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Wraz z rozpoczęciem naboru beneficjenci będą korzystać z ogólnopolskiego system operatorów. Operatorzy będą bezpłatnie wspierać beneficjenta krok po kroku, od podjęcia decyzji
o dofinansowaniu, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia.
Najwyższy poziom dofinansowania jest dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru.
Intensywność dofinansowania
Intensywność dofinansowania dla Beneficjentów uprawnionych do:
podstawowego poziomu dofinansowania wynosi 40%,
podwyższonego poziomu dofinansowania wynosi 70%,
najwyższego poziomu dofinansowania wynosi 100%.
Intensywność dofinansowania wskazana w powyższych punktach odnosi się do kosztów kwalifikowanych. Koszty kwalifikowane nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT).
Rodzaje przedsięwzięć
Możliwy do realizacji w ramach Programu zakres przedsięwzięcia uzależniony jest od standardu energetycznego budynku (wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania) przed rozpoczęciem prac. Wprowadzony został również minimalny wymóg, który musi posiadać budynek po zakończeniu prac:
Dokumentami na podstawie, których określany i potwierdzany jest standard energetyczny budynku / lokalu przed i po realizacji przedsięwzięcia są:
– audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny (DPAE) wykonane przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia – określą jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania,
– świadectwo charakterystyki energetycznej wykonane po realizacji przedsięwzięcia – potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.
Wszystkie ww. dokumenty muszą zostać sporządzone i podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wyjątek stanowi sam audyt energetyczny, dla którego dla wniosków o dofinansowanie składanych w okresie przejściowym (4 miesiące od ogłoszenia nowego naboru) dopuszczony jest brak posiadania przez osobę przygotowującą audyt energetyczny ww. uprawnień.
Nowością w ogłaszanym naborze jest wymóg przeprowadzenia wspomnianego wyżej audytu energetycznego przed rozpoczęciem każdego przedsięwzięcia. Przygotowany audyt energetyczny przekazywany jest przez osobę sporządzającą bezpośrednio do Wnioskodawcy, który ma obowiązek przechowywać go aż do zakończenia okresu trwałości dofinansowywanego w ramach Programu przedsięwzięcia. Następnie osoba posiadające wskazane powyżej uprawnienia wypełnia w systemie GWD formularz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, który po zatwierdzeniu i podpisaniu przekazuje Wnioskodawcy. Dokument podsumowujący audyt energetyczny stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o dofinansowanie.
Okres realizacji przedsięwzięcia i przedłużenie kwalifikowania kosztów w okresie przejściowym
Okres realizacji przedsięwzięcia może wynosić:
– dla dotacji oraz dotacji z prefinansowaniem: do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie składanych w terminie czterech miesięcy od daty uruchomienia nowego naboru, czyli od 31.03.2025 r., dla których rozpoczęcie przedsięwzięcia mogło nastąpić od dnia 28.05.2024 r.
Operatorzy
Rola operatora to nowość w Programie i polega na bezpłatnym, pełnym wsparciu beneficjenta krok po korku, od podjęcia decyzji o chęci skorzystania z dofinansowania, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia. W nowym Programie najwyższy poziom dofinansowania możliwy jest tylko przez operatora. W ramach poziomu podwyższonego skorzystanie ze wsparcia operatora jest opcjonalne, z wyjątkiem prefinansowania, gdzie jest obowiązkowe.
Lista operatorów działających na rzecz Beneficjentów Programu publikowana jest na stronie internetowej www.czystepowietrze.gov.pl oraz na stronach internetowych WFOŚiGW.
Prefinansowanie w ramach Programu
Prefinansowanie (zaliczka) w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze możliwe jest tylko przez operatora i tylko w najwyższym oraz podwyższonym poziomie dofinansowania. Zaliczka wynosi do 35% i jest uwarunkowana przedłożeniem wraz z wnioskiem o dofinansowanie maksymalnie 3 umów z wykonawcą/cami na realizację przedsięwzięcia (chodzi o usługi, dostawy lub roboty budowlane).
WFOŚiGW będzie wypłacał zaliczkę na konto wykonawcy na podstawie: dyspozycji złożonej przez beneficjenta, faktury zaliczkowej oraz listy sprawdzającej operatora, potwierdzającej spełnienie warunków programu.
Gdzie składać wnioski?
Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.
– wyłącznie w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany),
– w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami.
Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:
–za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW,
– przez nadanie do właściwego WFOŚiGW w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.),
– bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.
Wnioski o dofinansowanie w ramach podwyższonego poziomu dofinansowania z prefinansowaniem oraz wnioski o dofinansowanie z najwyższego poziomu dofinansowania, zarówno bez prefinansowania jaki i z prefinansowaniem, można składać tylko przy udziale operatora programu czyste powietrze, poprzez konto grupowe operatora w systemie GWD.
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Uwaga! Dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego (o którym mowa w ust. 9.1 pkt 2 Programu) będzie dostępne w późniejszym terminie, informacja o rozpoczęciu naboru w tym zakresie będzie podana w odrębnym ogłoszeniu.
„Ścieżka bankowa” umożliwia kompleksową realizację z zakresu wymiany źródła ciepła i/lub termomodernizacji swojego domu bez konieczności wstępnego zaangażowania własnych środków!
Potrzebujesz wsparcia w aplikowaniu o środki z Programu „Czyste Powietrze”? Poszukaj wsparcia w swojej gminie!
W celu ułatwienia skorzystania z oferowanego dofinansowania, w proces realizacji zadań Programu „Czyste Powietrze” zostały włączone gminy. Część gmin prowadzi dedykowane Programowi „Czyste Powietrze” Punkty Konsultacyjno-Informacyjne (PKI), a część jest Operatorem Programu Czyste Powietrze.
Operatorzy będą bezpłatnie wspierać beneficjenta krok po kroku, od podjęcia decyzji o dofinansowaniu, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia.
Najwyższy poziom dofinansowania jest dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru.
Aktualna lista gmin woj. zachodniopomorskiego, które zawarły porozumienia:
Startuje nowe Czyste Powietrze – więcej wsparcia, prostsze zasady
31 marca br. o godz. 12.00 rusza nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Dzięki reformie programu ukierunkowano pomoc na osoby szczególnie narażone na ubóstwo energetyczne, uszczelniono zasady dofinansowań, wzmocniono rolę gmin przez powierzenie im roli operatorów. Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego.
Co nowego w programie?
Potwierdzenie standardu energetycznego domu przed i po inwestycji.
Wyższe progi dochodowe uprawniające do podwyższonego i najwyższego dofinansowania.
Najwyższe dofinansowanie uzależnione od dochodów oraz standardu energetycznego budynku.
Racjonalizacja wydatków - maksymalne kwoty dotacji w poszczególnych rodzajach kosztów kwalifikowanych, w tym limity dotacji jednostkowych na m2powierzchni ocieplenia.
Bezpłatna pomoc operatora - od momentu podjęcia decyzji o inwestycji aż po jej rozliczenie.
Co zrobić, by skorzystać z dotacji?
Zapoznać się z programem Czyste Powietrze:
na stronie: czystepowietrze.gov.pl
przez infolinię: 22 340 40 80, pon.-pt., 8:00-16:00 (ogólne informacje na temat programu),
w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
w punkcie konsultacyjno-informacyjnym w gminie,
u operatora.
Sprawdź, czy program jest dla Ciebie
Program jest skierowany do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych w budynkach posiadających wyodrębnioną księgę wieczystą. Minimalny okres własności wynosi 3 lata (nie dotyczy to sytuacji spadkowych). Dotacja jest przeznaczona dla budynków, które uzyskały pozwolenie na budowę do 31 grudnia 2020 r. Więcej szczegółów, na podstawie których ocenisz, czy i do którego poziomu dofinansowania się kwalifikujesz, znajdziesz na stronie czystepowietrze.gov.pl.
Progi dochodowe
Dofinansowanie jest dostępne dla osób fizycznych spełniających określone kryteria dochodowe.
Podstawowa dotacja wynosi do 40% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT) i jest dla tych, których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł.
Podwyższona dotacja jest do 70% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT) i obowiązuje przy miesięcznym dochodzie do 2 250 zł na osobę lub 3 150 zł w gospodarstwach jednoosobowych. Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie czterdziestokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Najwyższe dofinansowanie to nawet 100 proc. kosztów netto inwestycji (bez VAT). Obowiązuje przy średnim miesięcznym dochodzie do 1 300 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych lub 1 800 zł w gospodarstwie domowym jednoosobowym. Ponadto mogą je otrzymać osoby, które mają ustalone prawo do jednej z czterech form zasiłku - stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie dwunastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dofinansowanie w najwyższym progu przewidziane jest dla osób ubogich energetycznie, czyli dla właścicieli budynków lub lokali, w których zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/m2 rocznie.
Przygotuj dokumentację
Przed rozpoczęciem inwestycji należy wykonać obowiązkowy audyt energetyczny wraz z dokumentem potwierdzającym audyt, po jej zakończeniu - świadectwo charakterystyki energetycznej.
Oba dokumenty muszą być sporządzone przez osobę wpisaną do rejestru uprawnionych do wystawiania świadectw (wykaz Ministerstwa Rozwoju i Technologii) i na oba możesz dostać dofinansowanie z Czystego Powietrza – łącznie 1600 zł.
Złóż wniosek o dofinansowanie
Wnioski są składane elektronicznie. Istnieje kilka ścieżek składania wniosków. Obowiązkowo z pomocą operatora, jeśli staramy się o prefinansowanie i najwyższy poziom dofinansowania. Z pomocy operatora można skorzystać opcjonalnie przy podwyższonym poziomie dotacji bez prefinansowania.
W pozostałych przypadkach wnioski składa się: na stronie gov.pl, w urzędzie gminy lub we właściwym Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Wybierz odpowiednie materiały i urządzenia
Dofinansowanie można otrzymać na:
wymianę pozaklasowego kotła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła
termomodernizację, w tym: ocieplenie przegród, stolarkę okienną i drzwiową, bramy garażowe, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła.
Wybierając jako źródło ogrzewania pompę ciepła, kocioł zgazowujący lub na pellet obowiązkowo należy korzystać z tzw. listy ZUM (lista zielonych materiałów i urządzeń). Warto pamiętać, że lista ZUM to bezpłatna pomoc w wyborze urządzeń i materiałów kwalifikujących się do dofinansowania w programie.
Zrealizuj inwestycję
Po otrzymaniu pozytywnej decyzji o dofinansowaniu, można rozpocząć realizację inwestycji. Zakres inwestycji musi być zgodny z audytem energetycznym i potwierdzony fakturami. Podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym, zatem jego koszt będzie ponosił zawsze beneficjent. W przypadku korzystania z pomocy operatora, to on będzie monitorował cały proces, sprawdzając, czy prace są realizowane zgodnie z wytycznymi.
Złóż dokumenty po zakończeniu inwestycji
Po zakończeniu prac, obowiązkowo beneficjent musi wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej, potwierdzające zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.
Jak wziąć dotację
Dotacja jest wypłacana przez WFOŚiGW w całości lub w maksymalnie trzech częściach. Po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu świadectwa charakterystyki energetycznej, beneficjent składa wniosek o wypłatę dotacji (w całości lub ostatniej transzy).
Możliwe jest prefinansowanie (zaliczka) do 35% kosztów, które można otrzymać w przypadku najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania. W takim przypadku, beneficjent przedkłada umowy z wykonawcami na realizację inwestycji, a zaliczka jest wypłacana na konto wykonawcy. Przy tej formie jest obowiązkowe wsparcie operatora.
Ostrożnie dobieraj wykonawcę
Przy wyborze firmy realizującej prace w ramach programu Czyste Powietrze warto zachować czujność. Podpisując umowę, upewnij się, że wykonawca posiada odpowiednie doświadczenie, referencje oraz stosuje odpowiednie materiały i urządzenia zgodne z listą ZUM. Unikaj firm, które naciskają na podpisanie umowy na pierwszym spotkaniu lub składają nierealne obietnice. Warto wcześniej sprawdzić opinie innych klientów oraz skonsultować się z operatorem programu lub punktem konsultacyjno-informacyjnym w gminie. Pamiętaj – dobrze dobrany wykonawca to gwarancja solidnie przeprowadzonej inwestycji i skutecznej poprawy efektywności energetycznej Twojego domu.
Szczegółowe informacje o programie są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl.
Prezentacja_nowy program CP_31.03.2025 r....
Gminy zainteresowane rolą operatorów w programie Czyste Powietrze
Do 21 marca do pełnienia zadań operatorów w programie Czyste Powietrze zgłosiło się 950 gmin. Ich przedstawiciele będą bezpośrednim wsparciem dla swoich mieszkańców w pozyskiwaniu dotacji na termomodernizację domów i wymianę źródeł ciepła już od 31 marca. Nabór na gminnych operatorów prowadzony jest w trybie ciągłym - przyjmowane są zgłoszenia kolejnych gmin.
Przez pierwsze dwa tygodnie w naborze na operatorów programu Czyste Powietrze do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) zgłosiło się 950 gmin – to ponad 38 proc. gmin w Polsce.
W województwie zachodniopomorskim na 113 gmin 70 zadeklarowało chęć bycia operatorem programu.
Podpisywanie porozumień operatorskich między WFOŚiGW a gminami zaplanowano do 31 marca 2025 r. Kolejny etap nastąpi do 30 czerwca 2025 r.
Wynagrodzenie dla gmin za skuteczne wsparcie każdego beneficjenta najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania wynosi 1700 zł.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na finansowanie operatorów przeznaczył na rok 2025 ponad 40 mln zł.
Gminy są ważnym partnerem w realizacji programu Czyste Powietrze – 85 proc. gmin w kraju prowadzi gminne punkty konsultacyjno‐informacyjne (PKI). Gminy posiadają już duże doświadczenie w zakresie wsparcia mieszkańców przy korzystaniu z dofinansowania, a pełnienie roli operatora pozwoli na rozwinięcie pomocy, jaką obecnie oferują mieszkańcom.
Operator programu Czyste Powietrze zapewni pełne wsparcie dla uczestników programu – od momentu podjęcia decyzji o realizacji inwestycji, przez cały proces inwestycyjny, aż do zakończenia projektu i rozliczenia dotacji. Operatorzy pomogą szczególnie osobom starszym i ubogim, które mogą być narażone na nieuczciwych wykonawców i mają trudności z korzystaniem z technologii.
Najwyższy poziom dofinansowania w nowej wersji programu Czyste Powietrze jest dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru. Jeśli na danym terenie gmina nie zgłosi się do roli operatora, to planowane jest powierzenie tych zadań WFOŚiGW.
Korzyści dla gmin z bycia operatorem Czystego Powietrza:
zapewnienie mieszkańcom wsparcia w pozyskaniu dotacji na najwyższym i podwyższonym poziomie dofinansowania oraz przy prefinansowaniu
dodatkowe wynagrodzenie finansowe za skuteczne działania operatorskie
pakiet dedykowanych szkoleń
możliwość tworzenia wraz z NFOŚiGW i WFOŚiGW systemu operatorów i ulepszanie go
wzmocnienie znaczenia gmin w programie
szybsze tempo wymiany nieefektywnych źródeł ciepła
większy wpływ na ochronę mieszkańców przed nieuczciwymi praktykami.
Zadania operatorów podzielono na dwa etapy z odrębnym wynagrodzeniem za każdy z nich. Gmina będzie wynagradzana za działalność operatorską w formie ryczałtu.
Więcej o zadaniach operatorów i procesie zgłoszeń na stronie: Rusza nabór na gminnych operatorów Czystego Powietrza
Szczegółowe informacje o programie Czyste Powietrze dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl.
...
Jasne zasady i stabilne źródło finansowania – nowa odsłona programu Czyste Powietrze już wkrótce
31 marca 2025 r. ruszy nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Dzięki reformie programu ukierunkowano pomoc na osoby szczególnie narażone na ubóstwo energetyczne, uszczelniono zasady dofinansowań, wzmocniono rolę gmin w programie przez powierzenie im roli operatorów. Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego.
- Pracując nad reformą programu Czyste Powietrze kierowaliśmy się trzema kluczowymi priorytetami –przede wszystkim walką z ubóstwem energetycznym przez realne wsparcie dla najbardziej potrzebujących. Naszym celem było także wyeliminowanie tzw. rachunków grozy przez wprowadzenie obowiązkowego standardu energetycznego budynku i racjonalizację wydatków, tak, by nie dochodziło do nadużyć – powiedziała Paulina Hennig-Kloska, ministra klimatu i środowiska.
- Dzisiaj prezentujemy nową odsłonę programu Czyste Powietrze – efekt determinacji, ciężkiej pracy i szeroko zakrojonych konsultacji z ekspertami oraz przedstawicielami społeczeństwa. Była to długa droga, ale dzięki podjętym reformom zapewniamy, że program stanie się bardziej efektywny, uczciwy i dostępny dla tych, którzy najbardziej go potrzebują i dofinansowanie trafi tam, gdzie jest najbardziej potrzebne, a pieniądze publiczne będą wydawane mądrze i transparentnie – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jak dodała, Czyste Powietrze jest największym przedsięwzięciem, jakie realizuje NFOŚiGW we współpracy z WFOŚiGW. Pod nadzorem Ministerstwa Klimatu i Środowiska NFOŚiGW wdraża ogólnopolski program Czyste Powietrze - odpowiada za przygotowanie zasad programu, w tym dokumentacji i wytycznych, jak również za zapewnienie we współpracy z odpowiednimi resortami finansowania programu. Z kolei WFOŚiGW jako odrębne, niezależne jednostki, zajmują się przyjmowaniem, rozpatrywaniem, rozliczaniem wniosków o dofinansowanie i wypłatą środków w programie na terenie swoich województw.
Co nowego w programie?
Obowiązkowe potwierdzenie standardu energetycznego przed i po inwestycji.
Warunki najwyższego dofinansowania uzależnione od kryterium dochodowego i standardu energetycznego budynku.
Ogólnopolski system operatorów - bezpłatne wsparcie dla beneficjentów najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania. Operatorzy programu bezpłatnie pomogą osobom o najniższych dochodach na ścieżce dofinansowania, realizacji przedsięwzięcia i jego rozliczenia. Operatorami w pierwszej kolejności będą gminy i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW).
Racjonalizacja wydatków - maksymalne kwoty dotacji w poszczególnych rodzajach kosztów kwalifikowanych, w tym limity dotacji jednostkowych na m2 powierzchni ocieplenia.
Dla kogo program Czyste Powietrze?
Nowa odsłona programu skierowana jest do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami domu jednorodzinnego lub wydzielonego w nim lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. Minimalny okres tej własności musi wynosić 3 lata przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych.
Na jeden budynek lub lokal mieszkalny można dostać jedno dofinansowanie, a beneficjentem można być tylko raz.
Dotacja jest wypłacana przez WFOŚiGW w całości lub w maksymalnie trzech częściach. Do dofinansowania kwalifikują się inwestycje tylko w tych budynkach, które uzyskały pozwolenie na budowę do 31.12.2020 r. Dopuszcza się pozostawienie kominków wykorzystywanych na cele rekreacyjne, ale pod warunkiem, że spełniają wymagania ekoprojektu oraz docelowe wymogi uchwał antysmogowych obowiązujących na danym terenie oraz nie są głównym źródłem ogrzewania.
Wyższe progi dochodowe
Program zakłada trzy poziomy dofinansowania według progów dochodowych w gospodarstwie domowym, które zostały podwyższone.
Poziom najwyższy – do 100% kosztów kwalifikowanych netto – obowiązuje przy średnim miesięcznym dochodzie do 1 300 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych lub do 1 800 zł w gospodarstwie domowym jednoosobowym, oraz dla tych, którzy mają ustalone prawo do jednej z czterech form zasiłku określonych w programie (tj. zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego). Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie dwunastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dofinansowanie w najwyższym progu przewidziano tylko dla ubogich energetycznie, czyli dla właścicieli budynków lub lokali, w których zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/m2 rocznie.
Poziom podwyższony – do 70% kosztów kwalifikowanych netto – obowiązuje przy miesięcznym dochodzie do 2 250 zł na osobę lub 3 150 zł w gospodarstwach jednoosobowych. Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie czterdziestokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Poziom podstawowy – dotacja do 40% kosztów kwalifikowanych netto – jest dla tych, których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł.
Warto przypomnieć, że podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym, zatem jego koszt będzie ponosił zawsze beneficjent.
Potwierdzony standard energetyczny domu
W ramach programu wprowadzono ponadto wymóg obowiązkowego potwierdzenia standardu energetycznego budynku – zarówno przed przeprowadzeniem inwestycji, jak i po. Mają do tego posłużyć:
przed realizacją przedsięwzięcia – audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny (określą, jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania),
po realizacji przedsięwzięcia – świadectwo charakterystyki energetycznej (potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania).
Oba te dokumenty muszą być podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej (wykaz Ministerstwa Rozwoju i Technologii na stronie: rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych), powinny być poprzedzone wizytą w domu. Na audyt i świadectwo można również pozyskać dotację z programu Czyste Powietrze – łącznie do 1 600 zł.
Operator. Kto to, komu i w czym może pomóc?
W ramach reformy wprowadzono ogólnopolski system operatorów. Operatorzy będą bezpłatnie wsparć beneficjenta krok po kroku, od podjęcia decyzji o dofinansowaniu, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia. Najwyższy poziom dofinansowania będzie dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru.
W pierwszym etapie operatorami będą gminy i WFOŚiGW, w kolejnym również inne podmioty. Nabór na gminnych operatorów rozpoczął się 7 marca. Za swoją pracę operatorzy dostaną ryczałtowe wynagrodzenie – 1700 zł za każdego skutecznie obsłużonego beneficjenta.
Prefinansowanie na nowych zasadach
Prefinansowanie (zaliczka) w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze możliwe jest tylko przez operatora i tylko w najwyższym oraz podwyższonym poziomie dofinansowania. Zaliczka wynosi do 35% i jest uwarunkowana przedłożeniem wraz z wnioskiem o dofinansowanie maksymalnie trzech umów z wykonawcami na realizację przedsięwzięcia. WFOŚiGW będzie wypłacał zaliczkę na konto wykonawcy na podstawie: dyspozycji beneficjenta, faktury zaliczkowej oraz listy sprawdzającej operatora, potwierdzającej spełnienie warunków programu.
Racjonalne wydatki
W nowym Czystym Powietrzu określone zostały maksymalne kwoty dotacji w poszczególnych rodzajach kosztów kwalifikowanych. Ograniczono także poziom dofinansowania do prac towarzyszących niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, ale niebędących jego głównym elementem. Wyznaczono limity dotacji jednostkowych na metr kwadratowy powierzchni ocieplenia stropów, podłóg i ścian oraz za okna.
Lista zielonych materiałów i urządzeń tzw. lista ZUM
Beneficjenci programu Czyste Powietrze mogą skorzystać z listy ZUM, która pomaga w wyborze urządzeń i materiałów kwalifikujących się do dofinansowania. Lista ZUM jest obowiązkowa w przypadku wyboru: pomp ciepła, kotłów zgazowujących drewno oraz kotłów na pellet. Obecnie na liście znajdują się tylko te pompy ciepła, które mają badania z europejskiego laboratorium, potwierdzające zadeklarowane przez producenta parametry urządzania.
Szczegółowe informacje o programie są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl/
[video width="1920" height="1080" m4v="https://wfos.szczecin.pl/wp-content/uploads/CZP_animacja_korzysci_v4-1.m4v"][/video]
...
Zapraszany na szkolenie – Gmina w roli operatora w programie Czyste Powietrze
Zapraszamy gminy do udziału w webinarze dla operatorów programu Czyste Powietrze, który odbędzie się 24 marca 2025 r. (poniedziałek) w godz. 12:00-15:00.
Dla kogo?
Dla gmin, które pełnią lub chcą pełnić rolę operatora w programie.
Co zyskasz?
Praktyczną wiedzę o wsparciu mieszkańców w uzyskaniu dofinansowania i skutecznym wdrażaniu programu
Agenda webinaru:
Wprowadzenie
Zasady działania operatora w oparciu o zapisy Porozumienia
Omówienie zakresu zadań Operatora
Q&A
Konta grupowe – procedura
Obowiązuje rejestracja na szkolenie do 21 marca 2025 r. do godz. 14:00 poprzez: https://forms.office.com/e/qHXj2DLLeX
(link do spotkania – po rejestracji – otrzymają Państwo w dniu webinaru na adres mailowy podany w formularzu)
...
Jak zostać operatorem programu Czyste Powietrze? – za nami spotkania dla gmin
Dziękujemy ponad 120 przedstawicielom samorządów za udział w spotkaniach na temat roli operatora w programie Czyste Powietrze w sali dawnego kina Delfin w Urzędzie Marszałkowskim w Szczecinie oraz koszalińskim biurze Funduszu.
O możliwościach, jakie przynosi bycie operatorem, a także o założeniach nowej edycji programu mówił Waldemar Miśko – Prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Doświadczeniami funkcjonowania jako operator programu podzielił się Tomasz Ożóg – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Skawina.
Dziękujemy za udział, liczne pytania i dobrą dyskusję!
Prezentacja_Czyste_Powietrze_Szczecin_Koszalin...
Za nami spotkanie dla Wykonawców w programie Czyste Powietrze
Przedstawiciele 20 firm wykonawczych wzięli udział w spotkaniu, dotyczącym programu Czyste Powietrze, zorganizowanym dziś przez WFOŚiGW w Szczecinie.
Wśród tematów znalazły się m.in.
- kwestie dotyczące wypłaty środków w programie,
- kontrole inwestycji termomodernizacyjnych,
- rekomendacje zapisów programu.
Na pytania reprezentantów firm odpowiadali: Waldemar Miśko - Prezes Zarządu Funduszu, Marcin Zamaro – Zastępca Prezesa oraz Beata Andrzejewska i Katarzyna Bacławska - Kierownik Zespołów do spraw Obsługi Osób Fizycznych w Szczecinie i Koszalinie.
Serdecznie dziękujemy za udział!...
WFOŚiGW w Szczecinie ogłasza nabór dla gmin na pełnienie roli operatora programu „Czyste Powietrze”
Na dodatkowe 1700 zł za skuteczne wsparcie każdego beneficjenta najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania w „Czystym Powietrzu” mogą liczyć gminy, które podejmą się roli operatora programu. Nabór będzie prowadzony w trybie ciągłym, I etap do 21.03.2025 r., II etap do 30.06.2025 r. Dla tych, którzy zgłoszą się w pierwszej kolejności, czyli do 21 marca 2025 r., przewidziano dodatkowe zachęty.
Operator programu „Czyste Powietrze” będzie oferował pełną opiekę i wsparcie beneficjentowi programu „Czyste Powietrze” od podjęcia decyzji o realizacji inwestycji, przez proces inwestycyjny, aż do jego zakończenia i rozliczenia umowy o dofinansowanie. Gminne wsparcie w roli operatora ma na celu dotarcie w szczególności do osób starszych i ubogich energetycznie. To grupy z jednej strony narażone na nierzetelnych wykonawców, z drugiej często wykluczone cyfrowo.
Wynagrodzenie dla operatora
Za wsparcie gminnych operatorów wypłacane będzie łącznie 1700 zł w formie zryczałtowanego dofinansowania za jedno przedsięwzięcie doprowadzające do wymaganego standardu energetycznego, w tym:
500 zł po zawarciu z WFOŚiGW umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia realizowanego przez beneficjenta
oraz 1200 zł po rozliczeniu dla tego przedsięwzięcia wniosku o płatność końcową.
Termin naboru i podpisywania porozumień operatorskich
Na pierwsze zgłoszenia gmin do roli operatora czekamy do dnia 21.03.2025 r.
Podpisywanie pierwszych porozumień operatorskich przewidujemy do 31 marca 2025 r.
Korzyści dla tych, którzy będą pierwsi
Gminy, które do 21 marca 2025 r. zgłoszą się do pełnienia roli operatora i zawrą porozumienie z WFOŚiGW na pełnienie funkcji operatora, mogą dodatkowo liczyć na pakiet specjalnych szkoleń i dołączenie do zespołu, który wypracuje najskuteczniejsze praktyki i zasady dalszej formuły wdrażania operatorów w programie „Czyste Powietrze”.
Które gminy mogą być operatorami?
Nabór dla gmin na pełnienie funkcji gminnego operatora, który będzie trwał od 7 marca 2025 r. do 30 czerwca 2025 r., skierowany jest do wszystkich gmin w Polsce.
Przy okazji przypominamy, że gminy, które nie podpisały jeszcze ze swoim WFOŚiGW nowego aneksu lub nowego porozumienia dotyczącego prowadzenia punktu konsultacyjno – informacyjnego (PKI) przez kolejny rok, mają na to czas do 31 marca 2025 r.
W jaki sposób zgłosić się do pełnienia funkcji operatora?
Zgłoszenie deklaracji gminy do podpisania porozumienia operatorskiego należy przesyłać do WFOŚiGW na adres mailowy: kancelaria.zof@wfos.szczecin.pl
Wzór porozumienia, wraz z załącznikami, dotyczącego naboru udostępniony zostanie gminom, które zadeklarują chęć pełnienia roli operatora.
Zadania operatorów – dwa etapy z odrębnym wynagrodzeniem
Etap I – 500 zł:
Etap I obejmuje następujące zadania:
- identyfikacja potencjalnych odbiorców wsparcia,
- uświadomienie potencjalnym odbiorcom wsparcia potrzeby wymiany nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz przeprowadzenia termomodernizacji budynku mieszkalnego, ze wskazaniem możliwych rozwiązań technicznych (zawartych w dokumentacji Programu) oraz uświadomienie możliwości uzyskania dofinansowania w ramach Programu – realizowane poprzez rozmowy (w tym o stanie budynku), spotkania, prezentacje itp.,
- ocena poziomu dofinansowania możliwego do uzyskania (z uwzględnieniem prefinansowania) i wstępne ocena potrzeb budynku, w tym fakultatywna wizytacja budynku w ramach przygotowania do złożenia wniosku o dofinansowanie i zawarcia umowy,
- pomoc w wyborze potencjalnych wykonawców audytu energetycznego oraz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny przed realizacją przedsięwzięcia (zgodnie z rejestrem osób uprawnionych do sporządzania Świadectw Charakterystyki Energetycznej, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków),
- pomoc w wyborze potencjalnych wykonawców prac z prefinansowaniem oraz wsparcie przy zawieraniu umów z tymi wykonawcami na podstawie wzoru umowy z wykonawcą, w celu uzyskania dotacji z prefinansowaniem (jeśli dotyczy), przy jednoczesnym zapewnieniu konkurencyjności i przejrzystości procesu wyboru wykonawców, zgodnie z obowiązującymi zasadami i dobrymi praktykami rynkowymi,
- pomoc w wypełnieniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie w ramach Programu oraz w trakcie ewentualnej poprawy lub uzupełnienia wniosku do momentu zawarcia umowy o dofinansowanie pomiędzy WFOŚiGW, a odbiorcą wsparcia.
Etap II – 1200 zł:
- przekazanie i wyjaśnienie zapisów dotyczących umowy o dofinansowanie,
- pomoc przy wyborze i zawarciu umowy z wykonawcą/wykonawcami (w przypadku prefinansowania – czynność obligatoryjna na I Etapie),
- wsparcie w przygotowaniu dyspozycji wypłaty zaliczki z załącznikami (w tym weryfikacja terminów rozpoczęcia i realizacji inwestycji), zgodnie z listą sprawdzającą,
- pomoc w procesie realizowanej umowy, w uzyskiwaniu finansowania w kolejnych etapach oraz prefinansowania przedsięwzięcia zaplanowanego do realizacji,
- pomoc w bieżącym gromadzeniu powstałej dokumentacji realizacji przedsięwzięcia niezbędnej do jego rozliczenia, tj. bieżące kompletowanie niezbędnych załączników do wniosków o płatność składanych w kolejnych etapach realizacji przedsięwzięcia, pilnowanie, aby dokumentacja była kompletna i poprawna merytorycznie i formalnie tj. odzwierciedlała stan wykonanych prac oraz nie zawierała braków formalnych np. w zakresie wymaganych podpisów itp.,
- poinformowanie o warunkach programu i obowiązku co do stosowania Listy Zielonych Urządzeń i Materiałów (https://lista-zum.ios.edu.pl/),
- pomoc w monitorowaniu realizacji prac przez wykonawcę, w tym terminowości prowadzonych, zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie i umowy z wykonawcą,
- pomoc w procesie aktualizacji audytu energetycznego oraz wystąpieniu o zmianę warunków umowy dotacji zawartej z WFOŚiGW, pomoc odbiorcy wsparcia w wypełnieniu i złożeniu wniosków o płatność w ramach Programu oraz w trakcie ewentualnej poprawy lub uzupełnienia tych wniosków do momentu wypłaty płatności końcowej temu odbiorcy przez WFOŚiGW,
- pomoc w wyborze potencjalnego wykonawcy świadectwa charakterystyki energetycznej budynku po jego realizacji (zgodnie z rejestrem osób uprawnionych do sporządzania Świadectw Charakterystyki Energetycznej, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków),
- wsparcie w przygotowaniu wniosku o płatność, w tym przygotowanie do rozliczenia końcowego zadania: pomoc w rozliczeniu przedsięwzięcia i potwierdzeniu zakończenia przedsięwzięcia poprzez wypełnienie i podpisanie protokołu zgodnie z wzorem protokołu wizytacji końcowej przez operatora, powiązane z wizytacją na miejscu i dokumentacją zdjęciową zrealizowanych działań,
- operator na bieżąco monitoruje i informuje odbiorcę wsparcia o postępie realizacji wniosku i komunikacji kierowanej ze strony WFOŚiGW,
- gmina jako operator zobowiązana jest wspomóc odbiorcę wsparcia w zgromadzeniu kompletnej i zgodnej z Programem dokumentacji dotyczącej realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu, która będzie mogła być okazana WFOŚiGW w przypadku kontroli realizacji tego przedsięwzięcia (dotyczy 5-letniego okresu trwałości przedsięwzięcia).
Informacje dodatkowe:
Porozumienie operatorskie mogą podpisać wszystkie gminy w Polsce, zarówno te, które wcześniej współpracowały przy realizacji Programu „Czyste Powietrze”, jak i te które wcześniej takiej współpracy nie prowadziły.
Gmina, która obecnie prowadzi punkt konsultacyjno – informacyjny, a nie zdecyduje się na rolę operatora, będzie mogła nadal prowadzić PKI, przy czym najwyższy poziom dofinansowania w nowej odsłonie programu „Czyste Powietrze” możliwy będzie tylko przez operatora (w przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru), a to oznacza, że gmina w ramach PKI nie będzie mogła obsługiwać tej grupy beneficjentów. Jednocześnie dotacja z prefinansowaniem dostępna będzie wyłącznie przez operatora
Gmina może zlecić realizację zadań w zakresie roli operatora lub część tych zadań zewnętrznemu wykonawcy, działając zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Od pracownika gminy działającego w imieniu operatora nie wymaga się wykształcenia inżynierskiego, ani kwalifikacji w zakresie audytów itp. Pracownik powinien znać Program „Czyste Powietrze” i jego zasady oraz posiadać kompetencje w zakresie komunikacji z ludźmi.
Gmina będzie wynagradzana za działalność operatorską w formie ryczałtu.
Jeśli gmina, mimo zgłoszenia się do roli operatora zrezygnuje, to będzie mogła wypowiedzieć trwające porozumienie na zasadach określonych w tym dokumencie.
Jeśli na danym terenie gmina nie zgłosi się do roli operatora, to planowane jest powierzenie tych zadań WFOŚiGW.
...
Spotkanie dla wykonawców w programie „Czyste Powietrze”
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie zaprasza przedstawicieli firm, które wykonują usługi w programie „Czyste Powietrze”, na spotkanie w sprawie wypłat dofinansowania i kontroli inwestycji termomodernizacyjnych.
Spotkanie odbędzie się w formule hybrydowej (stacjonarnie w siedzibie WFOŚiGW w Szczecinie oraz online) we wtorek 11.03.2025 roku od godziny 11:00. Zgłoszenia na spotkanie przyjmowane będą do środy 5.03.2025 roku do końca dnia przez specjalny formularz online.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc podczas spotkania stacjonarnego decyduje kolejność zgłoszeń oraz obowiązuje limit jednego miejsca dla jednej firmy. Link do spotkania online zostanie przesłany po akceptacji zgłoszenia przez WFOŚiGW w Szczecinie.
Szczegóły dotyczące spotkania:
Data: 11.03.2025 r.
Godzina: 11:00
Miejsce: WFOŚiGW w Szczecinie, ul. Solskiego 3 lub online
Liczba miejsc jest ograniczona
Limit jednego miejsca dla jednej firmy
...
Czas na remont programu Czyste Powietrze. W trosce o naszych beneficjentów
Rusza pierwsza duża modernizacja programu Czyste Powietrze po 6 latach od jego powstania. Celem tej zmiany jest naprawa programu i zabezpieczenie polskich gospodarstw domowych przed nadużyciami, tak by nadal działać na rzecz czystego powietrza i niższych rachunków za ogrzewanie dla Polek i Polaków. W ramach programu Czyste Powietrze obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) skupi się na pomocy powodzianom i na obsłudze wszystkich złożonych wniosków.
28 listopada rozpoczyna się niezbędna przerwa w przyjmowaniu nowych wniosków w programie Czyste Powietrze. Wszystkie dotychczas złożone wnioski są rozpatrywane, wypłata dotacji trwa nieprzerwanie.
W lepszej, nowej odsłonie program Czyste Powietrze wróci na wiosnę 2025 r. z jasnymi zasadami i nowym źródłem finansowania.
Czyste Powietrze nadal trwa, w połowie grudnia ruszy nabór wniosków na termomodernizację domów na terenach województw dotkniętych powodzią.
Aby przeprowadzić potrzebny remont programu Czyste Powietrze i jednocześnie uruchomić w połowie grudnia specjalny program skierowany do mieszkańców terenów dotkniętych powodzią, NFOŚiGW w uzgodnieniu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska podjął decyzję o wprowadzeniu przerwy w przyjmowaniu nowych wniosków przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW). Ten czas przerwy zostanie wykorzystany na obsługę dotychczas złożonych wniosków – będzie to zatem dalej okres intensywnej realizacji programu. Od początku realizacji programu do WFOŚiGW wpłynęło już ponad 1 milion wniosków na kwotę 37 mld zł, w tym podpisanych umów jest ponad 820 tys. na ok. 26 mld zł. Dotychczas wypłacono niemal 14 mld zł dla 650 tys. beneficjentów.
– Naszym najważniejszym celem jest poprawa jakości powietrza, ale także musimy ochronić przed nieuczciwymi wykonawcami i pośrednikami Polki i Polaków, by nie narażać ich na konieczność zwrotu dotacji lub rachunki grozy. Jednocześnie w ramach programu Czyste Powietrze, skupiamy się teraz na tak ważnej pomocy dla mieszkańców województw dotkniętych powodzią. Zabezpieczyliśmy na ten cel 300 milionów złotych – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
300 mln zł dla powodzian
NFOŚiGW, we współpracy z MKiŚ, przygotował w ramach programu Czyste Powietrze specjalny program dotacji do termomodernizacji domów w czterech województwach dotkniętych powodzią: dolnośląskim, lubuskim, opolskim i śląskim. Zabezpieczono na ten cel 300 mln zł. Program przewiduje uproszczoną, skróconą procedurę wnioskowania o dotacje. Nabór wniosków od powodzian rozpocznie się w połowie grudnia.
Nowe źródła finansowania
Jesienią 2023 r. program Czyste Powietrze nie miał zapewnionego finansowania. Obecny rząd odblokował w styczniu br. środki z KPO – 13,9 mld zł oraz w kwietniu z FEnIKS – 7,6 mld zł. Teraz trwają prace nad długofalowym planem finansowania programu. Przygotowywany jest wniosek do Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kwotę 10 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego, która umożliwi finansowanie programu po wykorzystaniu środków FEnIKS.
Czyste Powietrze ma służyć przede wszystkim społeczeństwu
– Chcemy położyć kres nadużyciom w programie Czyste Powietrze. Przeprowadziliśmy wzmożone kontrole, skutki nieprawidłowości to oddawane dotacje (wraz z odsetkami) lub zmniejszenie dofinansowania. Trzeba skończyć ze 100-procentowym dofinansowaniem na kilka domów, z wielokrotnym zawyżaniem rachunków przez nieuczciwych wykonawców za usługi i materiały, z wymuszaniem pełnomocnictwa, na podstawie którego firmy dostawały zaliczkę na swój rachunek, znikały z rynku, a cała odpowiedzialność spadała na nieświadomego beneficjenta – wyjaśnia zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Robert Gajda.
Od kilku miesięcy trwa kompleksowy przegląd programu Czyste Powietrze, którego elementem były m.in. analizy i konsultacje ukierunkowane na wypracowanie założeń nowego Czystego Powietrza. W dyskusji udział wzięło ok. 200 osób, w drugim etapie konsultacji nowa treść programu będzie przedstawiona opinii publicznej. Finalną wersję nowych zasad w Czystym Powietrzu poznamy jeszcze w tym roku.
Kluczowe reformy w programie
Nowe reguły Czystego Powietrza obejmą:
obowiązek wypłaty zaliczki na konto beneficjenta, a nie wykonawcy;
limity dotacji na poszczególne kategorie kosztów;
dotacje dla rzeczywiście najuboższych;
uzyskanie określonego standardu energetycznego w wyniku realizacji inwestycji;
więcej kontroli na miejscu i pod okiem na firmy, które będą przyłapane na nieuprawnionym działaniu.
W systemie pojawią się operatorzy, którymi będą także gminy wspierające gospodarstwa domowe w przeprowadzeniu inwestycji od jej planowania po rozliczenie. To pomoże uniknąć zagrożeń związanych z naciągaczami i poprawi efektywność termomodernizacji, a więc da większą pewność niższych rachunków za ogrzewanie. W dalszych planach jest też lista rekomendowanych wykonawców, czyli sprawdzonych firm.
– Uprościmy proces pozyskania finansowania, by łatwiej można było skorzystać ze wsparcia. Przyspieszymy też obsługę wniosków i rozliczenie, by szybciej pieniądze trafiały na konta Polek i Polaków. Dzięki reformie, nowe Czyste Powietrze będzie kontynuowane na lepszych, zdrowych zasadach, tak by nadal działać na rzecz czystego powietrza i niższych rachunków za ogrzewanie – podsumowuje Robert Gajda.
Komitet Koordynacyjny programu Czyste Powietrze
Ponadto resort klimatu planuje powołać rządowy Komitet Koordynacyjny, który pomoże synchronizować działania administracji publicznej, by zwiększyć skuteczność podejmowanych działań w ramach programu Czyste Powietrze.
czystepowietrze.gov.pl...
INFORMACJA O WSTRZYMANIU NABORU WNIOSKÓW W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO CZYSTE POWIETRZE
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie informuje o wstrzymaniu w dniu 28 listopada 2024 r. o godz. 14.15 naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Wszystkie wnioski, które zgodnie z regulaminem naboru wniosków wpłyną do WFOŚiGW, w tym przez gminy, operatorów lub w ścieżce bankowej, przed czasem wstrzymania naboru, zostaną rozpatrzone.
Informacja o wznowieniu przyjmowania wniosków zostanie opublikowana na stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie w odrębnym komunikacie....
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie uzyskał udostępnione przez NFOŚiGW środki stanowiące wydatki na realizację zadań inwestycyjnych ze środków uzyskanych z Funduszu Modernizacyjnego, o którym mowa w art. 10d dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r., ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (dalej: Fundusz Modernizacyjny).
W ramach wsparcia realizacji celów polityki energetyczno-klimatycznej UE do roku 2030 w krajach UE, gdzie PKB per capita jest niższe niż 60% średniej dla całej UE (względem roku 2013), na mocy art. 10d dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410, w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych, stworzono nowy instrument finansowania modernizacji systemu energetycznego i poprawy efektywności energetycznej, tzw. Fundusz Modernizacyjny (FM). Instrument ten będzie działał w latach 2021-2030 i zasilony będzie środkami ze sprzedaży 4,5% ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami, tzw. EU-ETS. Sprzedaż tych uprawnień będzie dokonywana w półrocznych transzach przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).
Nowa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniła dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
W związku z w/w nowelizacją dyrektywy EU ETS środki FM zostaną rozdysponowane na 13 krajów członkowskich, z czego Polsce przypada obecnie 34,2% dostępnej puli środków. Wartość ostatecznej puli środków FM zależeć będzie od aktualnej ceny uprawnień do emisji.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to kompleksowy program wsparcia i wzmocnienia polskiej gospodarki. Składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Wzmocni polską gospodarkę oraz sprawi, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy. Polska otrzyma 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek.
Pieniądze wydatkowane w ramach KPO przeznaczone będą na realizację nowych inwestycji w różnych sektorach gospodarki, w tym na innowacje, transformację klimatyczną, środowisko, cyfryzację, edukację, zdrowie, rynek pracy. Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym
Program Priorytetowy Czyste Powietrze od grudnia 2022 r. współfinansowany jest ze środków udostępnionych przez Polski Fundusz Rozwoju na prefinansowanie inwestycji zaplanowanych w Krajowym Planie Odbudowy. Łączna kwota przekazana dotychczas przez PFR na ten cel wynosi ponad 5 828 mln zł.”
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie jest zaangażowany w realizację inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w którym NFOŚiGW jest ostatecznym odbiorcą wsparcia
Nazwa inwestycji B1.1.2. Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych”
Nazywa przedsięwzięcia „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych w ramach Programu Czyste Powietrze”
Cel inwestycji: Zmniejszenie negatywnego wpływu, jakie gospodarstwa domowe wywierają na środowisko poprzez zwiększenie efektywności energetycznej budynków jednorodzinnych i upowszechnianie niskoemisyjnych źródeł energii.
Krótka charakterystyka celu inwestycji: W ramach inwestycji realizowany jestprogram priorytetowy „Czyste Powietrze” skierowany do osób fizycznych. Program związany jest z poprawą efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych poprzez dofinansowanie wymiany nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe oraz termomodernizacji budynków, jak również poprawy jakości powietrza oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Szczegóły dotyczące Programu znajdują się na stronie:https://czystepowietrze.gov.pl/
Korzyści z inwestycji: – Zwiększenie efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych – Niższe rachunki za energię elektryczną oraz ciepło – Upowszechnianie źródeł OZE – Czystsze powietrze – Poprawa zdrowia publicznego
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Pula środków: Limit środków na realizację inwestycji wynosi 3,1 mld EURO
Kwalifikowalność wydatków: 01.02.2020 r. – 31.08.2026 r. W ramach inwestycji koszty kwalifikowane obejmują wydatki inwestycyjne związane z realizacją programu „Czyste Powietrze” – wydatki na realizację wypłat dofinansowania dla osób fizycznych na wymianę źródła ciepła i termomodernizację jednorodzinnych budynków mieszkalnych w ramach naboru ciągłego rozpoczętego od 15.05.2020 r., jak również koszty na zarządzanie programem na poziomie NFOŚiGW oraz wfośigw. Do dofinansowania w ramach Programu kwalifikowane są koszty: urządzeń, materiałów i usług umieszczone odpowiednio w Załączniku nr 2 dla Części 1) Programu, Załączniku nr 2a dla Części 2) Programu i Załączniku nr 2b dla Części 3) Programu. Załączniki nr 2, 2a i 2b zawierają także maksymalne kwoty dotacji i minimalne wymagania techniczne dla poszczególnych pozycji. Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem niekwalifikowanym w programie Czyste Powietrze.
Projekt w liczbach (wskaźniki realizacji projektu): – Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych – 791 200 szt. do II kwartału 2026 r. – Termomodernizacja i instalacja OZE w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych – 584 800 szt. do II kwartału 2026 r.
Harmonogram: Rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia nastąpiło 1 lutego 2020 roku, zaś jego zakończenie planowane jest na 31 sierpnia 2026 roku. Główne zadanie w ramach inwestycji, dotyczące dofinansowania inwestycji realizowanych przez osoby fizyczne w ramach programu „Czyste Powietrze” prowadzone jest od 15 maja 2020 roku – początek okresu kwalifikowalności inwestycji wykonywanych przez osoby fizyczne. Nabór wniosków w ramach Programu realizowany jest w trybie ciągłym.
Strategia Promocji i Informacji KPO: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako ostateczny odbiorca wsparcia wraz z podmiotami współpracującymi prowadzi dla Przedsięwzięcia działania informacyjno-promocyjne zgodne ze Strategią Promocji i Informacji Krajowego planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w tym Załącznikiem do Strategii Promocji i Informacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – Księgą Identyfikacji Wizualnej KPO.
Informacje dotyczące naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze” do wymiany nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe i termomodernizacji budynków mieszkalnych jednorodzinnych dla osób fizycznych Wnioski należy składać do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny. Kompletna dokumentacja do naboru znajduje się na stronie https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze oraz na stronach właściwych wfośigw.
Dane kontaktowe do osób, które mogą udzielić informacji na temat programu „Czyste Powietrze”: Infolinia programu „Czyste Powietrze”: 22 340 40 80 Infolinia dla gmin ws. programu „Czyste Powietrze”: 22 340 40 90 Skrzynka e-mail programu „Czyste Powietrze”: CzystePowietrze@nfosigw.gov.pl Dodatkowo pytania i odpowiedzi dot. programu „Czyste Powietrze można znaleźć w zakładce Pomoc na stronie czystepowietrze.gov.pl
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie uzyskał dotację z Unii Europejskiej na projekt „Program priorytetowy „Czyste Powietrze” realizowany w województwie zachodniopomorskim”.
Realizacja Projektu, w ramach którego wdrażany będzie ogólnopolski Program priorytetowy „Czyste Powietrze” na terenie województwa zachodniopomorskiego, przyczyni się w sposób bezpośredni do osiągnięcia celów w zakresie poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych poprzez poprawę efektywności energetycznej budynków i wymianę starych nieefektywnych źródeł ciepła.
W ramach Projektu udzielone zostaną granty na realizację przez grantobiorców przedsięwzięć polegających na przeprowadzeniu termomodernizacji budynków jednorodzinnych, w tym kompleksowej termomodernizacji lub demontażu starych nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe oraz zakupie i montażu niskoemisyjnych źródeł ciepła wskazanych w programie „Czyste Powietrze” wraz z modernizacją instalacji centralnego ogrzewania (co) i ciepłej wody użytkowej (cwu) oraz montażem instalacji fotowoltaicznej i możliwością montażu instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Dodatkowo grantem będzie mogło zostać objęte również wykonanie niezbędnej dokumentacji takiej jak audyt energetyczny, dokumentacja projektowa lub ekspertyzy.
Grantobiorcami mogą być osoby fizyczne będące właścicielami/współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych w tych budynkach jednorodzinnym lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą spełniające warunki Programu „Czyste Powietrze”.
Projekt przyczyni się do osiągnięcia następujących wskaźników rezultatu Programu FEnIKS:
Ilość zaoszczędzonej energii cieplnej: 36 690 MWh/rok;
Szacowana emisja gazów cieplarnianych:
– wartość bazowa 16 710,0000 ton równoważnika CO2/rok,
– wartość docelowa 4 400,0000 tony równoważnika CO2/rok;
Szacowana emisja gazów cieplarnianych z kotłów i systemów ciepłowniczych przekształconych z zasilania stałymi paliwami kopalnymi na zasilanie gazem:
– wartość bazowa 2 230,0000 ton równoważnika CO2/rok,
– wartość docelowa 570,0000 tony równoważnika CO2/rok.
Roczne zużycie energii pierwotnej w: lokalach mieszkalnych:
– wartość bazowa 65 010,0000 MWh/rok
– wartość docelowa 26 500,0000 MWh/rok
Liczba dodatkowych użytkowników podłączonych do sieci ciepłowniczej:
– wartość bazowa 0 szt.
– wartość docelowa 2,0000 szt.
Wartość projektu: 183 846 092 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 183 846 092 zł
Informacja o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych
Szanowni Państwo,
w związku z realizacją przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie Projektu Grantowego:
„Program Priorytetowy „Czyste Powietrze” realizowany w województwie zachodniopomorskim”
w ramach działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
uprzejmie informujemy o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych, tj. opracowanego i udostępnionego przez Instytucję Zarządzającą narzędzia informatycznego umożliwiającego przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego za pośrednictwem:
Zgłaszamy: Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli Beneficjenta, instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące granty (Grantobiorcy).
Zasady jakimi kieruje się Instytucja Zarządzająca:
Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Instytucji Zarządzającej FEnIKS oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone
Jednocześnie informujemy, że WFOŚiGW w Szczecinie zaniecha podejmowania działań odwetowych wobec swoich pracowników, wykonawców, jak również innych osób powiązanych z realizowanym Projektem Grantowym, które w dobrej wierze przekazały informację o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
Szanowni Państwo,
w związku z realizacją przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Szczecinie Projektu Grantowego:
„Program Priorytetowy „Czyste Powietrze” realizowany w województwie zachodniopomorskim”
w ramach działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucja Zarządzającej, Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Wdrażającej podejrzenia o niezgodności Projektu Grantowego lub działań Beneficjenta z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych zwanej dalej „KPON” lub Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej zwanej dalej „KPP”.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Warszawie, ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa,
skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie
formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie feniks.gov.pl,
w związku z realizacją przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Szczecinie Projektu Grantowego:
„Program Priorytetowy „Czyste Powietrze” realizowany w województwie zachodniopomorskim”
w ramach działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucja Zarządzającej, Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Wdrażającej podejrzenia o niezgodności Projektu Grantowego lub działań Beneficjenta z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych zwanej dalej „KPON” lub Kartą Praw Podstawowych zwanej dalej „KPP”.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu
z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4,
00-926 Warszawa lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Warszawie, ul. Konstruktorska 3a,
02-673 Warszawa,
skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie
Informacja o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie
o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych
Szanowni Państwo,
w związku z realizacją przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Szczecinie Projektu Grantowego:
„Program Priorytetowy „Czyste Powietrze” realizowany w województwie zachodniopomorskim”
w ramach działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
uprzejmie informujemy o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych, tj. opracowanego i udostępnionego przez Instytucję Zarządzającą narzędzia informatycznego umożliwiającego przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego za pośrednictwem:
Jednocześnie informujemy, że WFOŚiGW w Szczecinie zaniecha podejmowania działań odwetowych wobec swoich pracowników, wykonawców, jak również innych osób powiązanych z realizowanym Projektem Grantowym, które w dobrej wierze przekazały informację o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.